Followers


Thursday, March 10, 2011

Syukur

salam,
Di dalam kehidupan kita pada hari ini masih terdapat sebilangan manusia yang kurang bersyukur. Bagaimana kita mengetahu seseorang itu bersyukur atau tidak? Jawapannya adalah salah satunya apabila berkerja malas, merungut, bersungut, tetapi apabila mendapat imbuhan gembira tanpa mengucapkan alhamdullillah.
'malasnye nak keje esok'
'bosannye...'
'pukul bape nak balik ni...'
macam pernah dengarkan...
Mengapa mesti seperti itu? Sewaktu bekerja merungut, waktu dapat gaji, gembira dunia tak ingat. Begitulah manusia, tidak pernah terhindar daripada melakukan kesilapan. Aku pun sebenarnya bukanlah tidak pernah bersungut. Aku sedikit tertampar dengan kata-kata seorang teman. Bersungut mengenai kerja boleh membawa kepada kufur nikmat. Dashyatkan.
Kadang-kadang kita pernah berkata, 'penatnye keje...' Jadi yang itu bagaimana pula?Adakah ianya satu sungutan ataupun luahan perasaan? Apakah luahan perasaan adalah sungutan?
Itulah yang aku terfikir apabila terkena dengan teman tersebut. Kalau itu adalah rungutan, bagaimana kita sebagai seorang manusia harus meluahkan perasaan? Setiap perkataan seperti itu dianggap satu rungutan... Susah nak hidup kalau macam tu, langsung tidak boleh meluahan perasaan.
Mesti ada cara bagaimana seorang manusia itu harus meluahkan perasaan. Contohnya melalui doa. Kita sebagai manusia bolehlah berdoa kepada Allah, memohon supaya dipermudahlan tugasan atau pekerjaan yang diberikan. mudah2han segala urusan kita akan dipermudahkanNya...amin...

No comments: